Безвізовий режим: перевага чи проблема для робітників?

Безвізовий режим: перевага чи проблема для робітників?

     Нестабільна економічна ситуація в країні, туманні перспективи в майбутньому і падаючий рівень життя змушують українських громадян залишати країну в пошуках роботи з більш високою оплатою.

     Однак, як тільки вступить в силу закон про скасування віз між Україною та ЄС, порядок найму наших співгромадян зміниться, причому зміни навряд чи будуть позитивними.

Одна третина вже поїхала

     Уряд України не здатен швидко реформувати всю систему працевлаштування та зробити її більш привабливою для своїх громадян. Люди не зацікавлені в створенні власного бізнесу — вимоги, які висуваються з боку держінстанцій, геть відбивають бажання займатись підприємницькою діяльністю. Постійне падіння реальних доходів населення, зростання безробіття, відсутність довіри до влади стали причинами масового витоку працездатних українців, які на даний момент сприяють економічному зростанню європейських країн, але не України.

     За деякими даними, зараз за кордоном працює приблизно одна третина українців, а це близько 6–8 млн. осіб. Слід врахувати й те, що на легальній основі працюють не більше 1,5 млн. людей. Решта знаходиться, відповідно, в нелегальному становищі.

     Співвітчизники, які працюють в Європі, роблять суттєві вливання в економіку країни, поповнюючи валютою резерви держави. В період 2009–2016 рр. Україна отримала від них близько 52 млрд гривень, а це в 1,5 рази перевищує обсяг прямих грошових вкладень із-за кордону, які надійшли в країну за цей же період.

     Згідно зі статистикою, українська міграція постійно займає лідируючі позиції в питанні перерахування грошей за межі Євросоюзу. Значення працюючих за кордоном в економіці країни за 20 років зросло з 0,01% до 6,5% ВВП (в 650 разів!). Економічна вигода від працюючих українців за кордоном вище, ніж зиск від всієї будівельної, добувної, фінансової та страхової сфер України в сукупності.

     Виходить, що робочі за кордоном є ледь не основним джерелом доходу для згасаючої української економіки. Складається казусне враження, що держава цілеспрямовано не робить спроб поліпшити економічне становище країни, щоб не втрачати постійне джерело валюти із-за кордону.

     Якщо порівнювати надходження від робітників та зарубіжні інвестиційні вкладення в Україну по роках, можна спостерігати тенденцію збільшення валютних надходжень та зменшення інвестиційних. У 2009 році надходження від трудових мігрантів в Україну склали 5.0 млрд. дол., в той час як пряме інвестування — 4,7 млрд дол. Для порівняння: 7,6 млрд дол. проти 3,2 млрд дол. — такі показники встановлені в 2016 р.

Кому без візи добре?

     Для українського бізнесу, туристичної та підприємницької сфер скасування візового режиму з Євросоюзом принесе нові переваги. Але для трудової міграції така ситуація може стати черговою головною біллю.

     Щоб захистити Євросоюз від міграційної хвилі, скасування візового режиму передбачає також схему призупинення постанови у разі, якщо:

-       зросте кількість громадян, яким буде заборонений в'їзд на територію ЄС;

-       зросте кількість заяв з проханнями надати притулок у відповідні організації ЄС від жителів цієї країни;

-       збільшиться кількість громадян, які перебувають в ЄС без потрібних документів;

-       виникне загроза для безпеки ЄС-країн;

-       держава відмовиться приймати своїх громадян на Батьківщину, які знаходяться у країнах ЄС без необхідних документів.

     У законі, що регулює положення про скасування віз, Євросоюз встановив деякі обмеження, завдяки яким режим перетину кордону без візи може бути зупинений у будь-який час та при певних обставинах. Достатньо зростання одного з вищевказаних показників на 50% у порівнянні з торішнім, і цей фактор може стати причиною зупинення режиму "безвіз".

     Євросоюз отримав новий інструмент, який дозволяє виявляти робітників-нелегалів і повертати їх додому за рахунок держави, з якої вони прибули.

     Скасування віз передбачає проведення жорстких заходів з метою запобігання зростанню кількості нелегальних робітників, причому з обох сторін — ЄС та України. Україні тепер доведеться посилити контроль за нелегальною міграцією до Євросоюзу, щоб безвізовий режим не припинив свою дію.

Віза — запорука спокою

     Спостерігаючи за досвідом сусідніх держав, які скасували візи з ЄС, видно, що "безвіз" — далеко не велика всебічна перевага. На молдовському кордоні було зафіксовано чимало випадків, коли людей не випускали за територію ЄС.

     Скасування віз практично мало що змінює. Людям, що прямують до Європи, необхідно мати при собі велику кількість офіційних паперів: підтвердження готельного бронювання, квитки та інші довідки, які свідчать про тимчасове перебування у ЄС. Тому може скластись така ситуація, що ті, у кого віза є, будуть перебувати у більш вигідному становищі, ніж ті, хто буде їхати в Європу без візи, маючи на руках лише звичайний паспорт.

     Документи, які доводилось надавати у візові центри, тепер прийдеться возити з собою. Відмова на кордоні на в'їзд у ЄС виглядає набагато більш проблематичною, ніж відмова у консульстві. Тому довгострокова віза — кращий варіант, аніж постійний збір довідок та документів за безвізовий виїзд.

     Для тих, хто працює за кордоном, безвізовий режим особливої ролі не грає, оскільки під дію його умов потрапляють тільки поїздки на невеликий період часу. Працевлаштування в ЄС як і раніше вимагає наявності трудової візи.

Складнощі з роботою в ЄС

     Посилення контролю на кордонах стане причиною того, що кількість працюючих за кордоном громадян України почне скорочуватись. На даний час в ЄС легально працюють приблизно 20% українців. Решта 5–6 млн співвітчизників перебувають там у нелегальному становищі.

     При посиленні контролю за міграцією робочої сили нелегальним працівникам доведеться виїхати з ЄС та повернутись на Батьківщину, спробувати легалізувати себе в ЄС або ж їхати працювати в інші країни. Мільйони громадян України можуть залишитись без роботи в ЄС.

     Як тільки розпочнеться масове повернення людей з ЄС, добробут населення почне падати, різко зменшиться надходження валюти в Україну, постраждають не тільки окремі люди, а практично вся економіка країни.

Що можна зробити?

     Відзначається таке явище, як переїзд працівника в нову країну разом із сім'єю. Відповідно, втрачається необхідність відправляти гроші в Україну. З поширенням цього явища протягом п'яти наступних років потік валютних перерахувань істотно скоротиться. Тоді державі доведеться переглянути свою політику.

     Мігранти, які виїхали за кордон на заробітки, можуть каталізувати зростання рівня соціальної нестабільності. Наразі кількість працюючого населення в Україні становить близько 12 млн людей — виходить співвідношення "один працівник — один пенсіонер". Найближчим часом Україні доведеться зіткнутися з нестачею робітників, що загрожує втратою низки переваг, а саме — дешевої робочої сили.

     Український уряд, всіма силами прагнучи досягти "безвізу" з ЄС, практично проігнорував інтереси тих, хто приносить кошти в бюджет. У підсумку це послужить причиною погіршення умов життя українців, які втратять робочі місця в ЄС і поповнять ряди безробітних. А зменшення надходжень валюти в скарбницю України стане причиною чергової девальвації, посилить ще більше кризу в економіці та підвищить соціальну напругу.

     «КЛТ КРЕДИТ» — фінансова організація, основною перевагою якої є максимально прискорений процес видачі мікропозик, його простота й доступність. «КЛТ КРЕДИТ» завжди на боці своїх клієнтів, тому, звернувшись у нашу компанію, Ви станете володарем необхідної суми на вигідних умовах.

За матеріалами Finance.UA

Отримати гроші