Хто такі «підвезуни», і чому їм не місце на українських дорогах?

Хто такі «підвезуни», і чому їм не місце на українських дорогах?

У регулюванні ринку таксі є безліч проблем, які потребують якщо не негайного, то як мінімум своєчасного вирішення. Представники влади вирішили звернути пильну увагу на відповідальність водіїв за дотримання прав пасажирів, а також на їхню співпрацю з диспетчерськими сервісами та податковою службою.

Як взаємодіє українське таксі з громадянами та податковою службою?

Як влаштований ринок пасажирських перевезень? Розглянемо докладніше взаємини між простими громадянами й таксистами, а також між водіями та податковими службами.

Що робить звичайний українець, коли йому необхідно скористатися послугами таксі? Він ловить машину на вулиці, дзвонить в службу таксі або користується спеціальним онлайн-додатком на своєму смартфоні. Останні два варіанти передбачають співпрацю людини з посередниками, які працюють за досить простим алгоритмом:

  1.       Приймають дзвінок від клієнта.
  2.       Відправляють замовлення своєму партнерові-таксисту.

За таку допомогу посередник отримує винагороду від таксиста. Зазвичай він працює як простий сайт, у якого немає свого офісу і, звичайно ж, він не платить податкові внески.

Чимало громадян не замислюються про ризики, які пов'язані з використанням таких сервісів. Але ж налагодити співпрацю з подібними організаціями може практично будь-хто, як кваліфікований відповідальний водій, так і недосвідчений таксист-аматор. Для цього необхідно всього лише зареєструватися на сайті посередника.

На даний момент клієнт не зможе заздалегідь дізнатися, чи є у перевізника, який приїде за ним в аеропорт або на вокзал, страховка та ліцензія на діяльність. Існують випадки, коли недобросовісні таксисти реєструють на сайті одну машину, а перевозять людей в зовсім іншому транспортному засобі.

Деякі перевізники вважають за краще не користуватися послугами таких помічників, і укладають контракти зі службами таксі, у яких є власний автопарк. При цьому водії можуть використовувати в роботі свою машину.

З принципом взаємодії таксистів із клієнтами розібралися, а що на рахунок сплати податків? Існують приватні таксисти, які офіційно реєструють свій спосіб заробітку і платять податки, а також громадяни, які наймаються на роботу в таксопарки.

Разом із такими свідомими водіями на українських дорогах можна зустріти «підвезунів» — представників тіньового ринку пасажирських перевезень, у яких немає ліцензії на здійснення перевезень людей. Саме на таких умовах в нашій країні працює безліч організацій, чия діяльність зареєстрована за кордоном, наприклад, «Яндекс-таксі» (варто зауважити, що в Україні цей сервіс є офіційно забороненим).

Один із «підвезунів» Дмитро розповідає, що користується цим додатком і донині, незважаючи на заборони влади. Вигідність сервісу полягає у відсутності комісії за його використання.

Що кажуть про закон політики, експерти і самі служби з перевезень?

Галузь тіньового ринку вимагає негайного регулювання, саме тому депутати знову звернули увагу на забутий проект, який свого часу був відкликаний з Верховної Ради на доопрацювання комітетом з транспорту.

Спеціальне державне управління в особі своїх найкращих експертів розглянуло документ і заявило, що регулювання діяльності перевізників не потребує реструктуризації.

Володимир Омелян, міністр інфраструктури, не згоден з вищесказаним і заявляє, що необхідно якомога швидше виманювати водіїв з тіньового ринку. В ході створення і коригування законопроекту фахівці розмовляли з самими перевізниками на предмет їхнього переходу в зону чесних платників податків. Розробникам реформи вдалося знайти спільну мову з деякими компаніями.

В цей же час серед власників транспортного бізнесу точиться чимало суперечок щодо різних сторін законопроекту. Деякі організації вважають, що законопроект необхідно втілювати в реальність, але при виконанні певних умов. Для початку слід налагодити контроль за виконанням нововведень, а також очистити ринок від «підвезунів». При цьому велика частина сервісів повністю відхиляє необхідність в прийнятті документа.

На українських дорогах з'являться відразу чотири категорії таксистів

Майбутня реформація передбачає розподіл всіх перевізників на різні категорії. Отже, з'являться: самозайняті водії; перевізники на таксі; ті, що працюють за викликом; таксисти на замовлення.

Самозайнятим перевізником назвуть водія із власним ТЗ, який працює самостійно від своєї особи. Якщо ця людина порушить чиїсь права, її відразу ж позбавлять права на продовження діяльності. Перевізником «на таксі» будуть називати найманого працівника служби перевезень, у якої є власний автопарк. Ці дві описані групи перевізників перейдуть до когорти працівників легального таксі. Саме для них будуть відводитися місця на спеціальних стоянках.

У водіїв, які приїжджають на замовлення, таких привілеїв не буде. Водієві «на замовлення» забороняється рекламувати свої послуги, співпрацювати зі звичайними громадянами і називати себе «таксі». Ця людина повинна працювати тільки з компаніями, які будуть замовляти її послуги, укладаючи з нею спеціальні контракти.

Водії «за викликом» можуть не обтяжувати себе паперовою роботою, наприклад, не реєструвати ФОП. Все, що вони повинні мати при собі: страховка на ТЗ, права на водіння і, звісно, довідка про стан здоров'я. Авто, на якому буде працювати така людина, має регулярно проходити техогляд, а його власник — платити відповідний податок на дохід. Щоб отримувати замовлення від клієнтів, водіям доведеться домовлятися про співпрацю з офіційними службами, що надають послуги диспетчерів.

На такі зміни деякі учасники ринку реагують гостро й несхвально. Павло Лисенко, представник компанії «Uklon», обурений. Бізнесмен не розуміє, для чого необхідно ділити перевізників на різні категорії.

Нововведення торкнуться диспетчерських служб

Новий закон не обійшов стороною і диспетчерські компанії. Передбачається, що ці служби будуть виконувати роль так званих податкових сповіщувачів і навіть агентів. Обов'язок інформаторів обмежиться наданням даних про отриманий таксисом прибуток податковій службі. Перераховувати гроші на рахунок держави буде сам водій.

Андрій Антонюк, один із розробників представленого проекту, підкреслює: усі диспетчерські повинні перебувати під владою закону і належати до однієї з двох офіційно визнаних видів диспетчерських контор:

1. Сервіси, які працюють з різними водіями, крім тих, хто «за викликом».

2. Компанії, які співпрацюють з автомобілями «за викликом».

Антонюк пояснює, що буде створено спеціальний реєстр диспетчерських, в якому розміститься інформація, з якими саме людьми співпрацює та чи інша компанія. Після того, як усі «підвезуни» стануть на облік, країна почне отримувати більше прибутку від податкових зборів. Зараз же нелегальні перевізники не просто ховаються від сплати обов'язкового збору, а й отримують субсидії.

Після впровадження нових реформ прості українці, які користуються послугами таксі, стануть більш захищеними. Відстоювати свої права буде набагато простіше, адже тепер кожен громадянин зможе дізнатися конкретні дані про водія, який, на їхню думку, повів себе протизаконно. Служби, які беруть замовлення від громадян, візьмуть на себе повну відповідальність за діяльність своїх партнерів.

Як отримати ліцензію на роботу?

Як зазначалося раніше, основна кількість таксистів після реформи буде зобов'язана отримати ліцензію на перевезення людей. Щоб оформити цей документ, потрібно звернутися у відповідну службу з номером і серією свого таксометра. Варто зауважити, що згаданий прилад коштує в середньому близько 7–10 тисяч гривень.

Сума чимала, а тому в новому законопроекті прописана пропозиція про те, щоб придбання таксометра було не обов'язковим. Ціна за поїздку буде визначатися як за приладом, так і шляхом переговорів між сторонами.

Данило Ваховський, співробітник компанії «Уклон», заявляє, що паперові договори, транзакції і таксометри — це непотрібна робота. Ліцензування має бути, проте цю процедуру слід спростити і зробити більш доступною для водіїв всіх категорій. Крім усього, Ваховський вважає зайвим введення паперового вигляду обліку для служб перевезень і наполягає на впровадженні електронного способу здійснення цих процесів.

Більші організації можуть надавати інформацію про свою діяльність в онлайн-режимі, а дрібні підприємства, розташовані в регіонах — використовувати паперовий варіант ведення звітності. Таке розмежування повноважень пов'язане з тим, що в деяких українських селах комунікаційні технології перебувають на низькому рівні свого розвитку.

Якщо новий проект буде схвалено Верховною Радою, служби таксі, які працюють на ринку правомірно, нарешті зможуть боротися з монополістами плану «Uklon» та «Убер». Для всіх будуть введені однакові умови, і кожна компанія буде зобов'язана вести звітність про свою діяльність.

Чи зможе влада забезпечити належний контроль за виконанням реформ?

Як неважко помітити, законопроект передбачає багато змін на ринку пасажирських перевезень. Але чи будуть учасники цього ринку дотримуватися нових правил, і як буде здійснюватися контроль за їхньою діяльністю? За виконанням вимог закону стежитимуть транспортна поліція та ДФС.

Ваховський не приховує обурення і вважає, що дотримуватися букви закону будуть тільки організації, які й зараз знаходяться у правовому полі. А сервіси типу «Яндекс-таксі» вважатимуть за краще й надалі порушувати закон.

Як боротися із нелегальними сервісами?

Як зазначалося раніше, реформа зобов'язує всі інформаційні сервіси пройти реєстрацію в спеціальній базі даних. Це буде стосуватися абсолютно всіх організацій, що працюють в країні. Однієї реєстрації буде недостатньо. Компанії також повинні орендувати приміщення, щоб вести там облік своєї діяльності. В «Убер» заявили, що зможуть надавати усі необхідні дані в режимі онлайн.

Виконавчі органи будуть блокувати обладнання для зв'язку з клієнтами в диспетчерських, які не виконують вимоги нового закону. Така практика існує в Україні і на даний момент.

Чимало громадян вважають, що українська влада бездіяльна, оскільки «Яндекс-таксі», перебуваючи під санкціями, все ще функціонує в нашій країні. Однак регулювання діяльності іноземного сервісу входить в обов'язки СБУ, а ніяк не тих органів, які контролюють вітчизняні служби таксі.

Коментуючи ситуацію з «Убером», Омелян заявляє, що на початку своєї діяльності на території України провайдер таксі запевняв вітчизняну владу в тому, що готовий працювати за законами країни. У самій же компанії дають короткі та неінформативні коментарі з приводу майбутніх нововведень. Представники провайдера запевняють, що приймають українські закони та не бажають переходити до когорти правопорушників.

Із «Яндекс-таксі» все трохи по-іншому. Ця організація не має офіційного представництва в нашій країні і є потенційним союзником «підвезунів», небажаючих платити податки.

Складно сплачувати податки, комунальні платіжки та інші рахунки? Зверніться по допомогу в «КЛТ КРЕДИТ» і отримайте швидкий кредит на свою банківську карту всього за 15 хвилин. Щоб оформити угоду, не потрібно полишати меж свого будинку. Підписання договору і переказ коштів здійснюються виключно в режимі онлайн.

За матеріалами Finance.UA

Отримати гроші