Новий спосіб регулювання тарифів: суми до оплати залишаться колишніми?

Новий спосіб регулювання тарифів: суми до оплати залишаться колишніми?

Кабінет міністрів нещодавно пообіцяв українцям, що новітній спосіб стимулюючого тарифоутворення (RAB-регулювання) для розподілу електричної енергії та роздачі основними мережами не впливатиме на суми в рахунках населення.

На думку чиновників, інфраструктура обласної енергетики потребує удосконалення, але не за кошти пересічних українців, а за рахунок інвестиційних вливань. Вони наполегливо радять незалежній комісії, що займається врегулюванням питань енергетики та комунальних послуг, «детально проаналізувати та в разі необхідності доробити» вже наявні нормативи.

Можна зрозуміти, чому чиновники так себе ведуть. Адже обіцянку «не підвищувати ціни після весни 2017-го року» стримати не вдається. При цьому експерти стверджують, що використання нового способу обчислення вартості постачання електричної енергії автоматично підвищить ціни. В першу чергу для промислових виробництв, а потім і для громадян.

Відомо, що двадцять восьмого липня 2017 року незалежна комісія закінчила складання бази нормативів, яка буде використана при введенні нового тарифу для передачі й розподілу енергії. За словами Д. Вовка, який очолює цю саму незалежну комісію, Постанова №1009 була доповнена внесеними змінами.

До того ж голова комісії нічого не сказав про новий спосіб розрахунку, і як він буде впливати на ціни для обленерго. А також не надав інформації щодо ймовірності виникнення надлишкового грошового навантаження на простого споживача.

Стимулюючий метод тарифікації — що це?

Стимулюючий спосіб тарифікації (або RAB-регулювання) передбачає зростання рівня доходу організацій, що займаються постачанням енергії, виходячи з обсягів їхніх інвестиційних вкладів у мережі.

«Потрібно враховувати, що це не сам тариф, а метод його розрахунку для природних монопольних підприємств, до яких відноситься і обленерго», — прокоментував В. Землянський (директор енергопрограмм центру МЕ та МО).

Згідно з його твердженнями, сьогодні ціна розраховується на основі методу витрат, коли підприємство додає очікуваний прибуток до власних витрат, встановлюючи таким чином тариф. Відповідно, цей метод розрахунку не викликає бажання у обленерго зменшувати витрати — все рівно вони окупляться за рахунок тарифу. Ось чому в європейських країнах встановлений RAB-тариф, який має назву «стимулюючий». На відміну від методу «витрати +», який діє не більше року, він встановлюється на строк не менше трьох років.

Такий спосіб передбачає розрахунок суми необхідного доходу організації (показник прибутковості) на всі матеріальні активи. Регулятор буде враховувати в так званому стимулюючому тарифоутворенні прибутковість для обленерго в розмірі 12,5% річних. Причому це стосується як нової бази (капвкладення в нові ресурси), так і існуючої (об'єкти, обладнання тощо).

Вважається, що це змусить організацію знижувати втрати при передачі й розподілі енергії в мережах, а також забезпечить модернізацію мереж. Думка досить проста й логічна:

1. Значна інвестиційна база дозволить енергокомпанії отримати більший дохід у майбутньому.

2. Оскільки тариф постійний, компанії доведеться знижувати витрати, щоб отримати бажаний розмір доходу.

Позиція незалежної комісії така, що новий спосіб встановлення тарифу зможе залучити інвестиційні вкладення, збільшити ефективність роботи мереж, послуги стануть якіснішими, а в майбутньому можливе й зниження тарифів.

Цікаво те, що через деякий час доходи обленерго перестануть рости, тому що потреба у великих капвкладеннях зменшиться. Але основні витрати будуть знижуватися, а це значить, що з'явиться можливість зменшити вартість електроенергії для населення.

Чому новий метод розрахунку тарифів може бути проблематичним?

Проте фахівці вважають, що власники обленерго не займатимуться модернізацією мереж. Оскільки з двадцяти п'яти підприємств, які здійснюють розподіл електроенергії, дев'ятнадцять належать приватним особам.

На думку фахівців, реалізація саморегулюючого тарифу безпосередньо залежить від ставки на існуючі й нові активи. З цього приводу виникає безліч питань. До того ж ще одна перешкода на шляху впровадження нового способу тарифікації — його ціна для громадян України. Наскільки зросте вартість електроенергії для простих людей після впровадження нового способу тарифікації?

«Сама по собі думка цікава. Але проблема в тому, як це може позначитись на населенні. Все нове необхідно впроваджувати плавно, а у нас же практично завжди ціни піднімаються різко. Як у випадку з газом. У людей немає коштів оплачувати такі тарифи. В результаті уряд почав субсидувати населення. Бюджет порожній, виникли складнощі в розрахунках. Об'єкти доводиться відключати, як це сталося в Києві з ТЕЦ», — прокоментував В. Землянський.

Начальник аналітичного відділу інвесткомпаній А. Паращій упевнений, що вливань капіталу не буде, оскільки 12%-а ставка прибутковості навіть нижча, ніж 19%-а банківська ставка для довгострокових позик. Такий стан справ змусить підприємства працювати собі в збиток. До того ж компанії, що розподіляють електроенергію, ніколи не мали власних коштів.

Фінанси, які почнуть надходити як відсотки прибутковості, нараховані на наявні активи, будуть використані за тим же принципом, що був до цього — банальне виведення коштів з рахунків.

«У всіх велике бажання нав'язати нам старі трансформаторні станції та гнилі стовпи за 12,5%, до того ж їхня вартість — дуже дивна», — обурений Паращій.

Керівник стверджує, що модель повинна бути прозорою, компанії повинні перш за все орієнтуватися на потенційний дохід, а не намагатись заробити на вже раніше створених умовах. Була розмова, що оцінювати активи будуть аудитори з «Великої четвірки», але це теж не гарантує чесної оцінки.

Як може відбутися зростання тарифів?

На думку експерта в сфері енергетики А. Геруса, ставка на старі активи не відноситься до прибутковості на капвкладення. Вона передбачає активи, вироблені або самими споживачами (оплата рахунків), або активи, побудовані ще в період існування СРСР. Але прибуток отримають нинішні власники, які придбали ресурс за, припустимо, п'ятсот мільйонів гривень, хоча сьогодні його ціна становить вісім мільярдів гривень.

Тому існуючі активи повинні йти під ставку меншого розміру, а ось для нових активів її бажано зробити вищою.

Введення нового стимулюючого тарифу з однаковою ставкою для всіх активів може обійтися державі в тридцять мільярдів гривень за рік.

«Звідки взяти кошти? З пересічного мешканця, виробництва та бюджету. Для громадян вартість електроенергії можна залишити на колишньому рівні, а фінанси перерозподілити від виробничих компаній на користь підприємств, що поставляють енергію. Цей процес складний, але можливий», — зазначив експерт.

Також він нагадав, що розмір ставки прибутковості встановлений тільки на три роки. Якими будуть її подальші зміни — невідомо.

«Якщо не змінять генеруючий тариф, то при введенні стимулюючого вартість електроенергії істотно зросте для громадян, приблизно на сорок відсотків. Проте Нацкомісія дану ситуацію залишила без розрахунків», — сказав А. Герус.

Д. Марунич стверджує: якщо RAB-тарифікація буде введена в існуючому вигляді, то першими, хто відчує на собі її дію, будуть підприємства, які споживають багато енергії.

«Ціна буде вищою — Нацкомісія підніме тариф для виробництва. Для населення буде оформлятися окремий документ — рішення комісії. Але поки не пройдуть вибори, все буде без змін», — сказав Д. Марунич.

На думку співголови, виробництво знову почне субсидіювати тарифи для населення, а це вступає в повне протиріччя з законами енергетичного ринку.

Д. Марунич вважає, що ідея зі стимулюючими тарифами чимось схожа на ідею абонплати за газ, яка так і не прижилася, і була відкладена. На це й доводиться сподіватися, оскільки в самому прев’ю незалежної комісії написано: «рішення про перехід на RAB-регулювання може бути реалізовано тільки після здійснення ряду відкритих засідань за присутності місцевої влади».

Життя дорожчає, ціни зростають, як гриби після дощу! Але в компанії «КЛТ КРЕДИТ» все навпаки! Зниження відсоткових кредитних ставок дозволило зробити експрес-позики ще доступнішими й вигіднішими для кредитоотримувачів. «КЛТ КРЕДИТ» — це вірний партнер, з яким можна швидко вирішити наявні фінансові проблеми без зайвих маніпуляцій.

За матеріалами Finance.UA

Отримати гроші