Податкова міліція проти фінансової поліції — хто переможе?

Податкова міліція проти фінансової поліції — хто переможе?

З січня 2017 року співробітники податкової міліції позбавлені повноважень для проведення будь-яких дій щодо підприємців, проте прокуратура продовжує сприяти у задоволенні їх клопотань до судів про проведення обшуків. На цьому порушення законності не закінчуються — ні на обшуки, ні на інші слідчі дії не допускаються працівники адвокатури, і навіть спеціальне роз'яснення Генпрокуратури не змогло змінити стан справ.

Замість податкової міліції буде створений новий підрозділ — служба фінансових розслідувань, в обов'язки якої входитиме розкриття податкових та економічних злочинів на підставі аналітичної роботи, а не завдяки застосуванню фізичної сили.

Відповідний закон про створення фінансової поліції вже розроблений в Мінфіні та очікує затвердження в Національній раді реформ. Після внесення відповідних поправок і схвалення Кабінетом міністрів його представлять на розгляд Верховній Раді, що може відбутися вже в кінці травня.

Податкова міліція піде в минуле

Чимало експертів впевнені, що реформація вже існуючої системи розслідування податкових злочинів неможлива. Занадто високий рівень корупції серед правоохоронців, тиск на бізнесменів з метою отримати винагороду за закриття кримінальних справ не приносять очікуваної користі для держави.

Структура існуючої податкової поліції налічує близько 10 тис. працівників, на утримання яких йде понад 600 тис. грн на рік. У казну держави, між тим, надходить приблизно така ж сума як результат їх діяльності, а які фінансові кошти осідають в кишенях співробітників цієї служби, невідомо. Приблизний збиток, нанесений державі, можна оцінити, виходячи зі статистики. Так, в середньому за рік відкриваються десятки тисяч справ, з яких до суду доходить не більше 1%. У 2016 році було винесено всього 34 обвинувальних вироків, а середній розмір штрафів склав всього 32 тис. грн.

Юристи знають чимало випадків, коли одна і та ж компанія отримує грамоту від ДФС як старанний платник податків, а через деякий час на неї заводиться кримінальна справа про несплату податків. Особливий збиток така практика приносить в роботі з міжнародними компаніями, що підриває довіру інвесторів до участі в економічному житті України.

Чого чекати від нового підрозділу?

Нова фінансова поліція буде налічувати всього 3-3,5 тис. працівників, при цьому передбачається укомплектування штату новими людьми, залишивши не більше 25% працівників ДФС і близько 5% працівників інших правоохоронних органів. Кожен із співробітників пройде жорсткий конкурсний відбір, в процесі якого будуть виявлені необхідні професійні та особисті якості кожного претендента.

Нова структура буде повністю демілітаризованою, в її складі не буде осіб з військовими званнями, відмовляться від ділення на роти, батальйони та полки, відповідно, зникне необхідність в уніформі, що також позначиться на зниженні витрат з бюджету на утримання фінансової поліції. Силові методи, застосування вогнепальної зброї та примусове вилучення документів замінить серйозна аналітична робота, яка, як впевнені автори законопроекту, буде набагато ефективнішою за звичні методи податкової міліції.

В законопроекті передбачено залучення позаштатних платних агентів, якими може стати будь-який громадянин, що володіє інформацією про факти ухилення від сплати податків. Такі платні інформатори можуть отримувати досить високу винагороду — цінні відомості, що допомагають у розкритті економічних злочинів, можуть принести такому агенту до 25 тисяч гривень.

Такі виплати забезпечать прояв свідомості українців, упевнені юристи, адже, наприклад, в Польщі громадяни абсолютно безкоштовно доводять до відома податкові служби країни про відомі їм випадки несплати податків або приховування частини доходів. В нашій країні поки що доводиться залучати матеріальні стимули, щоб виявляти за допомогою позаштатників порушників податкового законодавства, прикладом чого може служити НАБУ, що успішно використовує в своїй роботі платних інформаторів.

               Передбачається, що оклад штатних фахівців складе від 32 до 64 тис. грн., а різні надбавки та премії допоможуть збільшити цю суму вдвічі. Але така висока зарплата цілком виправдана, вважає чимало експертів. Розробкою схем ухилення від податків займаються висококласні фахівці, відповідно, розкривати ці схеми та виявляти злочинні задуми повинні не менше професійні та досвідчені співробітники фінансової поліції, які отримують за це гідну винагороду.

               Оскільки головний акцент буде ставитися на аналітичну роботу, в штаті фінполіціі будуть не тільки юристи та особи з економічною освітою. Знадобляться айтішники, аналітики, фінансові експерти та інші кваліфіковані кадри. Оперативна робота теж буде проводитися, але як доповнення до аналітики, а не замість неї, що підкреслюють автори законопроекту.

               Наприклад, в Нідерландах вирахували компанію, яка ухиляється від податків шляхом аналізу рахунків за електроенергію. Одна з аграрних фірм платила за рахунками набагато більше, аніж компанії з аналогічним об'ємом виробництва. Перевірка показала, що частина продукції вирощувалася без відповідних фінансових документів, відповідно, прибуток від її продажу не входив до суми, що оподатковується.

Але виключно аналітична робота не зможе принести необхідних результатів. У таких випадках під звинувачення в несплаті податків можуть потрапити тільки керуючий компанією та головний бухгалтер, а власник бізнесу, в інтересах якого й ведеться така тіньова діяльність, як правило, не відповідає перед законом. Оперативно-розшукові заходи допоможуть виявляти справжніх винуватців та вигодонабувачів, збирати необхідну доказову базу та передавати справи до судових інстанцій.

Щоправда, експерти попереджають, що не варто чекати особливих результатів від діяльності фінансової поліції в перші ж роки. Створення власної бази даних вимагає чимало часу, а сподіватися на допомогу інших правоохоронних структур не варто.

Чим займеться фінансова поліція?

Крім вже згадуваних злочинів по прихованню доходів від оподаткування, новій структурі доведеться займатися й іншими видами правопорушень. Наприклад, порушеннями в роботі банків, що стосуються фінансування політичних партій та рухів, злочинами в сфері обігу цінних паперів, незаконним використанням інсайдерської інформації та іншими фінансовими махінаціями.

Чимало кримінальних злочинів нерідко є причиною або наслідком фінансових злочинів, наприклад, шахрайство, розтрата коштів, зловживання службовим становищем. Тепер при виявленні фінансової складової в ході розкриття кримінальних справ за іншими статтями КК такі справи не будуть виділятися в окреме судочинство.

Отримати мікрокредит в режимі онлайн допоможе компанія «КЛТ КРЕДИТ». Погана кредитна історія, відсутність офіційного місця роботи не стануть перешкодою для отримання необхідної суми. Через 15-20 хвилин після заповнення заявки Ви станете власником кредиту, позбувшись при цьому від необхідності оформляти велику кількість документів, передавати майно в заставу або вистоювати довгі черги у відділеннях банків. З «КЛТ КРЕДИТ» отримати гроші дуже легко, адже ми зацікавлені в повній довірі наших клієнтів. Ніяких прихованих платежів та додаткових комісій — остаточний розмір кредиту Ви можете розрахувати самостійно, скориставшись зручним онлайн-калькулятором. Отримання кредиту на карту в режимі онлайн — одна з найпопулярніших послуг в сфері кредитування. Скористуйтесь нашою фінансовою допомогою, не відкладайте термінові покупки на завтра!

Отримати гроші