У квітні українцям піднімуть вартість електроенергії?

У квітні українцям піднімуть вартість електроенергії?

Для українських споживачів електроенергії розцінки незабаром можуть зрости на десять-сорок відсотків. Це пов'язано із впровадженням нового способу утворення тарифів, який був названий як стимулюючий. На кому найбільше позначиться це нововведення? На простому населенні чи бізнесменах? Відомо точно, що це безпосередньо вплине на зростання цін на бізнес-продукти та послуги, а значить, у збитках будуть всі.

Очікується, що використання нової розрахункової формули розпочнеться із першого квітня 2018 року, не дивлячись на те, що розпорядження Нацкомісії набуло чинності одинадцятого січня цього ж року.

Володимир Гройсман та його уряд не забарилися зі спростуванням цієї інформації, ґрунтуючись на абсолютній автономності в ухваленні постанов. Також Гройсман не відкидає саму концепцію впровадження стимулюючого регулювання із метою удосконалення електромереж за допомогою залучених коштів, і закликав державних службовців НКРЕКУ прийняти більш зважене рішення.

Зміни в тарифах

В даний момент НКРЕКУ працює над затвердженням тарифних планів для обленерго. Щоб обчислити суму до оплати, компанія додає до своїх витрат прибуток і стверджує поточну вартість у регулятора, тобто вони працюють за схемою «витрати плюс». Безперечно, встановлена система ніяк не мотивує обленерго зменшувати свої витрати, оскільки тариф все одно їх компенсує.

Європейські країни використовують Regulatory Asset Base (RAB-тариф). Цей тариф узгоджують на більш тривалий термін (вісім років), на відміну від вищезгаданого.

За словами Валентина Землянського, директора ЦМЕ і міжнародних відносин НАНУ, це формула його створення, а не сама фіксована вартість. Іншими словами, сторона, яка виступає регулятором, визначає обсяг прибутку, необхідний організації для нових і старих активів.

Прибутковість за ними для обленего в цій ситуації зафіксована в розмірі дванадцять із половиною відсотка на рік.

«При поділі ста відсотків витрат на вісім років щорічна ставка буде дорівнюватиме 12,5%. Це є нормою віддачі від інвестиційних вкладень за цей час. Розглядаючи цю частину в загальній тарифній структурі, назвати її значною не можна», — цитує ресурс UBR президента Київської РЕА.

Як стверджує Олександр Трохимець, через нестачу фінансів активні інвестиційні програми не позбавляють від проблем. Поточні інвестиційні плани компаній не приносять очікуваних дивідендів, оскільки наявного капіталу недостатньо. У свою чергу, нововведення в системі спонукатимуть обленерго покращувати мережу і зменшувати збитки за ними же. Чим значніший інвестований капітал, тим більше прибутку компанія має можливість отримати з ринку. І для отримання додаткового доходу в інтересах організації вжити необхідних заходів щодо скорочення витрат.

«Стан наших енергомереж, на жаль, плачевний. Для їхнього удосконалення необхідна не одна сотня мільярдів і приблизно двадцять років часу. Відзначимо, що розцінки для населення на даний момент є одними з найнижчих в Європі. Пов'язано це з низьким рівнем доходів населення, і з цим необхідно боротися», — міркує В. Омельченко, директор Центру імені Разумкова.

Щоб обґрунтувати конкретні ставки, необхідно мати відповідні розрахунки, проте вони не показуються ні з боку регулятора, ні з боку супротивників такого рішення.

Суперечки

Прийняті рішення в НКРЕКУ отримали багато критики хоча б через те, що ставка 12,5% буде застосована і до старих, і до нових активів обленерго. Виходить, що ті обленерго, які ухвалять введення RAB-регулювання, будуть отримувати додатковий прибуток і зі старих активів, і з нових, сформованих після прийняття нового формату регулювання.

За фактом виходить, що з кожного мільярда гривень компанією може бути закладено в тариф розподіл енергоресурсів на 125 000 000 грн.

А. Герус, екс-член НКРЕКУ, зазначає: ставка прибутковості не може бути однакова за двома цими активами. Наявні активи вже оплачені за тарифом споживачами енергоресурсів, та й їх підтримка коштує куди дешевше, ніж формування нових.

Відсоткова ставка за старими активами не може становити 1–3%, в той час як нові активи повинні перебувати на рівні відсотка кредитування в 19%. Якщо впровадити RAB-тариф з фіксованою ставкою в 12,5% за всіма активами, це може означати близько 30 мільярдів гривень витрат щорічно на користь управлінців обленерго. А кошти будуть виводитися з організацій, оскільки куди вигіднішим є їхнє розміщення в банківській установі під кращі відсотки, ніж 12,5%.

За особистими розрахунками того ж Геруса, акціонерне товариство «Київенерго» було придбано за 3 мільярди (за всі акції), але після переоцінки під RAB-тариф ціна його активів уже дорівнює 9,5 млрд грн. Ціна «Донецькобленерго» зросте і зовсім в 16 разів.

«Із таким форматом тарифоутворення доходи обленерго підвищаться триразово. Позначиться це на всій країні — платити будемо за новими, вищими тарифами», — повідомив експерт на своїй сторінці в соцмережі Facebook.

Хто саме буде переведений на стимулююче тарифоутворення, рішення буде прийнято в Національній комісії після отримання заявок від обленерго. Відзначимо, що в позаминулому році на розгляд було прийнято 11 таких компаній.

А ось А. Трохимець не вважає нарікання на однаковість прибутковості за різними активами справедливими:

«Слід врахувати ціну мереж, коли, ким і за скільки вони були придбані. До ладу необхідно приводити й старі мережі. У обленерго є тільки одне джерело фінансування, і його необхідно правильно корелювати для підтримки в робочому стані всіх своїх ресурсів. Необхідно брати в розрахунок поточну вартість компаній та потенційні розтрати на модернізацію».

Судячи з його слів, підвищення тарифів буде значно більш істотним після скасування регулювання вартості електроенергії в 2019-му році, особливо з урахуванням відсутності на ринку конкуренції як такої.

Впоратися з оплатою всіх платіжок, боргів і рахунків допоможе «КЛТ КРЕДИТ». Максимально швидкий кредит, на недовгі терміни, з мінімальними втратами при поверненні боргу — жоден клієнт банку не може кредитуватись на таких умовах.

За матеріалами Finance.UA

Отримати гроші