Великі мегаполіси починають відмовлятися від автотранспорту

Великі мегаполіси починають відмовлятися від автотранспорту

Представники адміністрацій безлічі європейських столиць, таких держав, як Іспанія, Бельгія, Франція, регулярно проводять акції типу «днів без машин», а також періодично забороняють рух автомобільного транспорту центральними вулицями міст. У багатьох містах проводяться будівництва велосипедних доріжок, причому за рахунок звуження існуючої проїжджої частини.

Але поки що говорити про повну відмову від використання європейськими громадянами особистого транспорту не доводиться. В умовах сучасних реалій досягти цього буде дійсно важко, але це не заважає градоначальникам вживати дії, що готують і забезпечують максимально безболісну відмову від особистих автомобілів.

Досвід Об'єднаних Арабських Еміратів

Більше 10 років назад неподалік від Абу-Дабі (столиці Об'єднаних Арабських Еміратів) було розпочато спорудження абсолютно екологічно чистого міста, яке отримало назву Масдар. Спочатку планувалося, що постійне населення міста становитиме лише 50 000 осіб, а щоденних приїжджих, в тому числі й на роботу, буде не більше 40 000 осіб. Одна з державних компаній заявила, що готова інвестувати в будівництво міста, яке не виробляє отруйних вихлопних газів, суму понад 20 млрд доларів.

Основна відмінна риса такого міста — абсолютна заборона на автомобільний транспорт. Всі перевезення (в тому числі й вантажні) будуть здійснюватися за допомогою інноваційної системи CyberCab, яка також відома під назвою Personal Rapid Transit (персональні швидкісні перевезення). Являє собою кабінки невеликого розміру, загальною місткістю до 6 осіб. Кожна з них матиме певний маршрут, тому водій в такому транспорті не передбачається.

Спочатку мова йшла про те, що в Масдарі буде реалізована ціла мережа CyberCab, що налічує 100 станцій, проте роботи були припинені після завершення робіт тільки на другій станції. Виявилося, що створення повної інфраструктури занадто дороге. Дивно, але основні витрати припали не на інноваційний транспорт, а на систему бар'єрів, що захищають пішоходів від нього.

У питаннях вантажоперевезень теж з'явилися проблеми. Як виявилося, вантажі в CyberCab складно доставити до точного місця призначення, конкретної адреси. Як результат, творці міста вирішили запустити в Масдарі електромобілі, які також не вироблять шкідливих викидів і здатні забезпечити гнучкість пересування.

Як зазначив Кріс Ван, який є головним проектувальником міста майбутнього, ще 5 років тому неможливо було уявити, що електромобілі мають такий потенціал розвитку.

Глобальна фінансова криза суттєво позначилася на термінах втілення проекту в життя. Вже зараз очікується, що чисте місто майбутнього буде повністю готове в 2030 році.

Екомісто в Саудівській Аравії

У Саудівській Аравії є ще більш сміливий і перспективний проект, що передбачає будівництво найбільшого екологічно безпечного міста, який отримав назву Неом. Можлива вартість проекту — 500 млрд доларів. Чимось він буде схожий на Масдар, оскільки також буде електрифікований за рахунок екологічно безпечних джерел. Однак в Неомі не планують відмовлятися від автомобілів.

Планується, що проект буде повністю завершено в 2030 році. Вже зараз ведеться активна робота з залучення інвесторів, в тому числі і з інших країн. Неом буде побудований в пустелі, але місто буде справжнім проривом, оскільки проектна кількість роботів перевищує передбачувану кількість населення. Це дозволить повністю перекласти на робототехніку всю важку роботу, щоб жителі змогли більше часу приділяти науковій діяльності.

Основне призначення міста — продемонструвати всьому світові, що Саудівська Аравія не залежить від нафти і легко зможе заробляти кошти на розвитку прогресивних технологій. Ймовірно, Неом буде займати величезну територію, площею в 26 000 км2 і не буде обмежений лише межами Саудівської Аравії — в проекті закладено будівництво моста в Єгипет через Червоне море.

Примітний той факт, що прості громадяни поставилися до проекту без довіри. Причиною став презентаційний рекламний ролик, в якому дівчата демонструвалися в обтягуючих нарядах і працюють разом з чоловіками. У Саудівській Аравії закони і засади не допускають цього, однак Неом, по суті, стане окремою країною, де існують свої закони, порядки й економічні свободи.

Дії Норвегії, спрямовані проти автомобілів

Адміністративне керівництво Осло почало розгортати активну боротьбу з особистим автотранспортом. Незважаючи на те, що Норвегія є великим експортером нафти, вона також націлена на плавний перехід до використання екологічно чистих джерел енергії.

Мер норвезької столиці Раймонд Йохансен зазначив, що спочатку громадянам варто бути готовими до зникнення автомобільного транспорту в центральних районах Осло. Практично відразу ініціатива була розкритикована підприємцями і власниками бізнесу в центрі міста, оскільки всі товари доставляються сюди саме автомобільним транспортом.

У відповідь на це столична влада віддали перевагу розвитку повноцінної мережі доріжок для велосипедів і масштабне зниження кількості парковок. Вже до кінця цього року планується прибрати понад 700 паркувальних місць, а 20 000 — перевести на платну основу.

Столична влада з натхненням дивиться в майбутнє і з задоволенням показує рекламні ролики, в яких місто повністю вільне від машин, а всі люди переміщаються або на велосипедах, або на громадському транспорті, або пішки. Більш того, мерія Осло сприяє розвитку байк-шерінгу, надаючи фінансову допомогу на придбання байків на електроживленні.

Варто зазначити, що є у цієї програми розвитку й противники. Окремі громадяни досить жорстко висловлюються про органи самоврядування через те, що на тлі заборон і подорожчання парковок столичні чиновники як і раніше використовують службові гаражі. Уже в цьому році в столиці Норвегії пройдуть місцеві вибори, на яких стане остаточно зрозуміло реальне ставлення жителів до ініціатив мера.

Минулої осені один з основних французьких регіонів Іль-де-Франс, що включає Париж і прилеглі території, запропонував громадянам досить цікавий спосіб відмови від особистого транспорту.

Валері Пекресс, який є президентом ради регіону, поінформувала про початок програми стимулювання автомобілістів до спільних поїздок. Згідно з офіційними даними, 43% громадян пересуваються по місту на особистому автомобілі, що суттєво погіршує ситуацію із заторами в години пік. При цьому жителі столиці часто їздять на самоті.

Протягом року влада регіону Іль-де-Франс виплачувала водіям, які їздять з попутниками, по 2 євро за кожну поїздку. Результати експерименту підтвердили, що таке рішення дозволяє знизити автомобільний трафік практично на третину.

Зникнення приватного транспорту чекати не варто

Незважаючи на масову діяльність, яка розгорнута з метою прибрати приватне авто з міських вулиць, в найближче десятиліття цього не відбудеться. Так, наприклад, в Англії планується заборонити торгівлю автомобілями, генеруючими отруйні вихлопні гази, тільки в 2040 році. Тоді ж заборонять продаж і автомобілів-гібридів.

Норвезька влада діє більш рішуче, і вже в 2025 році планує заборонити проїзд бензинових і дизельних автомобілів в окремі регіони країни.

У французькому міністерстві екології розглядається ініціатива введення заборони на автомобілі з бензиново-дизельними двигунами, починаючи з 2040 року. Висловилася на підтримку і КНР, яка теж розглядає можливість переходу на електротранспорт.

Але, звичайно, це ще далеко не факт, що автомобілісти почнуть відмовлятися від своїх автомобілів взагалі. Разом із цим, зниження потоку машин на тлі нових інфраструктурних підходів виглядає цілком реальним.

Бракує грошей на бензин або інші особисті витрати? У будь-якій несприятливій ситуації виручить «КЛТ КРЕДИТ» — акредитована українська мікрофінансова організація. KLT CREDIT — тільки економні пропозиції.

За матеріалами Finance.UA

Отримати гроші