Володієш «зайвою» нерухомістю? Плати податок державі!

Володієш «зайвою» нерухомістю? Плати податок державі!

     Податок на нерухомість введений в Україні ще в 2015 році, поряд з іншими положеннями нового НК. Сплачувати його зобов'язані власники квартир, площа яких перевищує 60 м2, і будинків з площею понад 120 м2. Якщо один громадянин одночасно володіє і приватним будинком, і квартирою, неоподатковувана площа становить 180 м2. При цьому в оподатковувану площу входить не тільки житлова частина приміщення, але й його окремо розташовані частини, наприклад, гаражі, погреби, літні кухні та інші господарські споруди. Якщо громадянин володіє квартирою площею 50 кв. м і будинком на 200 кв. м, то для розрахунку податкової бази площі обох об'єктів складаються, і з них віднімається пільгова площа. Таким чином, надлишок житлоплощі в зазначеному прикладі складе 70 м2, за які й доведеться заплатити податок державі.

     До об'єктів оподаткування відносяться і заміські будинки, і дачні котеджі, і кімнати в комунальних квартирах. Ті ж норми діють і для нежитлових будівель, в тому числі офісів, торгових і складських приміщень, майстерень, котелень, інших господарських споруд.

     Не підлягають оподаткуванню гуртожитки, житло, що належить дітям-сиротам чи дітям-інвалідам, виробничі цехи, сільськогосподарські об'єкти, МАФи, а також деякі інші споруди.

     Цього року власники «зайвих» квадратних метрів повинні заплатити податок за 2016 рік. В європейських країнах такий податок теж існує, але розраховується, виходячи з вартості квадратного метра. В Україні розмір податку залежить виключно від мінімальної заробітної плати за звітний період і складає до 3% за кожен метр, що перевищує встановлені норми. Це означає, що розмір податку зростає пропорційно підвищенню «мінімалки», яка в 2016 році зросла з 1378 до 1600 гривень. Тобто за надлишок житлової площі в 10 квадратних метрів при ставці в 1% потрібно заплатити податок в сумі 160 грн, а при ставці 3% — 480 грн. Однак уже в наступному, 2018 році, ця виплата стане істотно більшою. Підвищення мінімальної зарплати в 2017 році до 3200 грн призведе до збільшення податку за ті ж 10 м2 до 320 чи 960 гривень, в залежності від податкової ставки. З огляду на те, що уряд планує подальше зростання «мінімалки», податок на надлишкову житлову площу також зростатиме.

     Цей податок не діє для квартир площею понад 300 м2 і будинків площею від 500 м2. Для таких приміщень застосовуються інші норми оподаткування, а саме — податок на розкіш, розмір якого становить 25 тис. грн на рік.

Вся влада — у місцевих рад

     Особливістю податку на надлишкові метри є можливість зміни податкової ставки до 3%. Остаточний розмір податку встановлюється місцевою владою, щоправда, з 2017 року очікується введення фіксованої ставки в 1,5%. Очікувалося, що мільйони гривень надійдуть до місцевих бюджетів і будуть витрачатися на поліпшення інфраструктури.

     Згідно зі статистичними даними, житловий фонд України складає більше 60 млн кв.м., а на одного жителя припадає близько 58 м2. Але в минулому році податок на нерухомість приніс до місцевих бюджетів лише 1,4 млрд гривень, в яких частка фізичних осіб склала лише 210 млн грн, що втричі менше очікуваних надходжень. Тобто введення нового податку абсолютно не виправдовує покладених на нього сподівань.

     В чому причина такого явного браку фінансів? Перш за все, варто відзначити, що максимальна ставка практично не застосовується ні в одному регіоні країни. Можливістю знизити податковий тягар своїх співгромадян місцеві органи влади скористалися повною мірою, надаючи своїм платникам податків значні знижки. Так, жителі Запоріжжя, Івано-Франківська, Одеси, Сум, Харкова, Вінниці, Дніпра й Житомира платили податок, виходячи із ставки 2%, у Києві, Ужгороді, Херсоні, Хмельницькому, Черкасах, Чернігові, Чернівцях, Луцьку й Миколаєві розмір ставки склав 1%, а в Кропивницькому, Львові та Рівному й зовсім знизився до 0,5%.

     Окрім того, в багатьох областях не підлягає оподаткуванню житловий фонд, побудований у радянські часи, також у багатьох областях не враховується площа господарських споруд (гаражі, погреби, сараї та ін.). А у Дніпрі й зовсім місцева влада вирішила підвищити норми площі квартир і будинків, що підлягають нарахуванню податку, до 85 і 180 м2 відповідно.

     Податок на нерухомість вводиться тільки рішенням місцевої влади. У разі відсутності прийняття рішення та встановлення податкових ставок у звітному періоді такий податок оплаті не підлягає. Таким чином, з одного боку, місцеві органи влади враховують низьку платоспроможність громадян, але з іншого боку, регіональні бюджети не дорахувались десятків мільйонів гривень.

     Не слід скидати з рахунків і ситуацію з комерційною нерухомістю. Можливість регулювання податку привела до масових та не завжди виправданих знижень податкової ставки. Нерідко чиновники мінімізували податок не без вигоди для себе, надаючи пільгові ставки цілком успішним бізнес-проектам за певну винагороду. Як уже зазначалось, з 2017 року податкова ставка на нерухомість буде мати фіксований розмір, що дозволить знизити рівень корупції у цій сфері.

     Існує ще один фактор, завдяки якому чимало платників податків можуть цілком законно не сплачувати належні суми. Підстава для оподаткування — це виписка з цифрового реєстру, але на даний момент у нього внесені відомості лише з 2013 року. Решта обсягу інформації все ще не оцифрована, і це дає підстави припускати, що у реєстрі є дані лише про 40% зареєстрованих житлових приміщень. Але навіть з цієї незначної частини нерухомості лише 5% підпадають під норми, зазначені в новому Податковому кодексі.

     Про цю проблему говорилося ще на етапі введення нового податку. Міністерство юстиції повинно було підготувати передачу інформації з БТІ в повному обсязі, але, як уже говорилося, будинки, споруджені до 2013 року, все ще відсутні в єдиному реєстрі нерухомості країни. Слід враховувати й той факт, що в технічному паспорті БТІ часто не відображені госпбудівлі, які повинні включатися в загальну площу. Не можуть обкладатися податком нездані будинки чи самобудови.

     Окреме питання: як стягувати податок із власників декількох квартир чи будинків, особливо, якщо вони розташовані в різних населених пунктах? Сам власник декількох об'єктів нерухомості не завжди має час і бажання збирати необхідні довідки й інформувати фіскальні органи, які ніяк не можуть самостійно налагодити взаємодію. До того ж, ДФС знаходиться в процесі реструктуризації, кадровий склад не укомплектований, а наявні співробітники не мають можливості охопити такі великі обсяги інформації. Без автоматизації цього процесу складно очікувати на якісь позитивні зрушення.

     Існує й проблема зі здачею будинків в експлуатацію, що особливо характерно для елітного житла з площею квартир від 500 м2. Іноді цей процес затягується навмисно, щоб власники не платили високий податок на розкіш. Нерідко й місцеві органи влади йдуть назустріч таким платникам податків — несвоєчасне встановлення ставки податку дає можливість оскаржити його нарахування в судовому порядку, чим користуються адвокати, звільняючи своїх підзахисних від великих виплат.

Нюанси сплати податку на нерухомість

     Чи можна знизити розмір податку? Якщо квартира має декілька співвласників, то право на пільгові 60 м2 має кожен із них. Тобто можна розділити площу великої квартири на декілька власників, і таким чином уникнути оподаткування. Наприклад, квартира площею 120 м2 повинна обкладатись податком, але її оформлення на двох співвласників виводить її з об'єктів, що підлягають оподаткуванню. Щоправда, слід уточнити, що витрати на такий поділ можуть перевищити суму податку.

     У будь-якому випадку, до отримання повідомлення від фіскальної служби громадянин не зобов'язаний здійснювати ніяких платежів. Якщо ж повідомлення доставлено на Вашу адресу до 1 липня поточного року, у Вас є 60 днів для сплати податкового збору. Якщо розмір призначеного збору не влаштовує власника нерухомості, то він має право звернутися до суду для зниження чи скасування податку на нерухомість при наявності відповідних обставин.

     У законі прямо говориться про те, що саме фіскальні органи відповідають за інформування платника податків, тому при відсутності своєчасно висланого повідомлення той не підлягає відповідальності за несплату податку. Але це стосується тільки фізичних осіб. Юридичні особи зобов'язані самостійно проводити розрахунки, заповнювати податкову декларацію та щоквартально здійснювати виплату податку.

     Але й для фізосіб існують деякі нюанси. Приміром, повідомлення було вислане у відповідний термін за адресою прописки платника податків, але він його не отримав, оскільки поживає за іншою адресою чи в іншому населеному пункті. Або ж повідомлення не дійшло до адресата з вини поштової служби. І в тому, і в іншому випадку ДФС вважає свої зобов'язання виконаними, а довести неправомірність її дій можна буде тільки в суді.

     Що чекає порушника в разі несплати податку? Якщо виплати не здійснені за встановлені 60 днів, до суми податку додається штраф у розмірі 10%. Перевищення прострочення на 2 місяці тягне за собою підвищення штрафу до 20%. Окрім цього, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення. Її розмір залежить від облікової ставки Нацбанку, і наразі становить 12,5%.

     Перевищення суми заборгованості від 689 тисяч гривень приводить до кримінальної відповідальності за ст. 212 Кримінального кодексу. Як покарання порушникові загрожує штраф у розмірі від 300 до 500 неоподатковуваних мінімумів, що на даний момент становить 5100-8500 гривень. Якщо правопорушення вчинене вперше, виплата всієї суми заборгованості може звільнити громадянина від кримінальної відповідальності.

     Поки що таке податкове нововведення викликає чимало питань, але варто сподіватись, що з часом всі проблеми будуть врегульовані. Поки що сплата податкового збору на нерухомість побудована за принципом «хочу — сплачую, не хочу — не сплачую». Державі слід подумати, як завоювати довіру громадян, без якої ні про яку соціальну відповідальність не може бути й мови. Доки платники податків не побачать, на які соціальні потреби витрачаються податкові внески, апелювати до совісті пересічних громадян безглуздо. Зниження корупції, значне оновлення інфраструктури, відкриття нових соціально значних об'єктів — тільки ці чинники здатні стати вирішальними для добровільних і своєчасних податкових виплат.

     Якщо Вам потрібна невелика сума грошей до зарплати, на оплату лікування, для придбання будь-якого товару чи невелику подорож, немає сенсу брати великий кредит у банку. Мікропозика від «КЛТ КРЕДИТ» допоможе Вам вирішити будь-які незначні фінансові проблеми без збору численних довідок і документів. Онлайн-кредитування прийшло на зміну великоваговій бюрократичній процедурі отримання грошей у банках. Тепер для отримання кредиту достатньо натиснути декілька кнопок на клавіатурі власного комп'ютера чи смартфона, щоб заповітна сума з'явилась на Вашій банківській картці. Для клієнтів «КЛТ КРЕДИТ» розроблено безліч бонусних програм, завдяки яким повернути позику буде не менш легко, ніж отримати. Дострокова виплата боргу чи подовження дії договору — Ви маєте можливість самостійно управляти своїми фінансами, а «КЛТ КРЕДИТ» гарантує оперативність видачі позики, конфіденційність Ваших даних і високий рівень сервісу в будь-який час доби.

За матеріалами Finance.UA

Отримати гроші