Які неприємності очікують власників авто з європейськими номерами?

Які неприємності очікують власників авто з європейськими номерами?

Новий рік вже стукає в двері кожного українця. Із телевізора звучить завзята музика з реклами «Coca-Cola», в офісах вже витають мрії про те, як краще та яскравіше відпочити на корпоративі (при цьому не зганьбившись перед колегами!). «Свято наближається» і здається, що горезвісне «покращення» вже практично не за горами. Загалом, атмосфера чарівна. Але є люди, які замислюються аж ніяк не про те, які іграшки вибрати для новорічної ялинки та що подарувати другій половинці.

Карти, штрафи, номери

Тривожні дзвіночки для водіїв автомобілів з європейськими номерами стали лунати ще навесні. В травні 2017-го була введена законодавча ініціатива у вигляді штрафування водіїв машин з іноземними номерами. Тут же наспів і прецедент: Вищий адмінсуд оштрафував водія на 420 000 гривень та конфіскував авто. При цьому ця сума — зовсім не межа, штрафи можуть досягати майже 3,5 мільйона гривень. Все залежить від ціни самого автомобіля.

Наприклад, в липні постраждав черкасець, який є власником Mercedes-Benz E320 з литовськими номерами. Судовий розгляд вівся досить довго, подавалися апеляції, але столичний апеляційний суд став на бік фіскальної служби, через що черкасцю доведеться заплатити за зареєстроване за кордоном авто 1 мільйон 680 тисяч гривень.

Це, звісно, трагедія, але на його місці варто було б порадіти, що вердикт був винесений в липні, а не в листопаді. Саме тоді було встановлено новий рекорд — «постаралася» одеситка, яка перебувала за кермом Cadillac Escalade 2007 року. Жінка «попала» на цілих три мільйони гривень. Ще один рекорд в 3 мільйони 300 тисяч гривень пов'язаний з громадянином України, який ввіз Mercedes-Benz з литовськими номерами, ухилившись при цьому від сплати митних платежів. Несумлінний громадянин до останнього пручався, намагаючись довести те, що він — громадянин Литовської Республіки, але його слова в підсумку були спростовані, а сам він зазнав справедливого покарання у вигляді штрафу.

Звісно, кожен, хто почув про такі суми, задасть логічне запитання: «А за що стільки-то?» У своїх рішеннях про штрафи судові інстанції покладаються на 485 статтю Митного кодексу, де чітко прописано, що за дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів, доведеться заплатити суму в розмірі 300 відсотків від платежів, що не були сплачені. Сюди відносяться ПДВ, акцизний податок і мито. Таким чином, в період з січня по жовтень Митна служба зареєструвала майже 18 тисяч протоколів щодо порушень правил ввезення авто. У скарбницю було сплачено понад 120 мільйонів гривень штрафу.

Удар у спину, або Історія про шантаж за іноземні номери

Але якби штрафи були єдиною бідою власників машин з єврономерами… Автомобілісти масово страждають від викрадачів таких авто. У той же період — з січня по жовтень — в Україні було викрадено 294 зареєстрованих за кордоном авто. Найбільше нагріли руки злодії в Одеській та Львівській областях і в Києві, тобто в таких регіонах, де водяться великі гроші й багато нелегальних машин, або ж поблизу державного кордону.

До речі, часто мова йде про викрадення не власне машини (все-таки навряд чи в окремих регіонах України є стільки злодіїв, які могли б викрасти таку кількість авто), а про крадіжки тих самих єврономерів. Часто господарі взагалі не турбуються про збереження таких автомобілів, тобто не користуються платним паркуванням, не завозять їх у гаражі. Машини залишаються під відкритим небом, а відкрутити номер може, мабуть, навіть дитина.

Навіщо красти номери? За них можна вимагати викуп. Наприклад, злодії ховають номер у комірці в камері схову на вокзалі та за енну суму (буквально пару сотень доларів) погоджуються сказати код доступу. Зрозуміло, що власник авто не буде їхати за кордон оформляти новий номер, так що залишається тільки платити. Чи можна тут якось захиститись? Насправді потрібно постійно стежити за своїм авто, оскільки сподіватися на поліцію немає сенсу. Не варто дивуватись, якщо в райвідділі відмовляються навіть приймати заяву про викрадення — машина-то все одно зареєстрована на іноземця, а водій може похизуватися тільки довіреністю.

Виживаємо, як можемо

Але жити якось треба, тому власники єврономерів вирішили скооперуватися і якимось чином знайти лазівку в вітчизняному законодавстві, щоб залишитися білими й пухнастими, не платити штрафи і не трястися від страху, раз в тиждень виплачуючи викрадачам номерів декілька сотень баксів. І така лазівка є! Ім'я їй — стаття 95 Митного кодексу, в якій йдеться про те, що машина, котра ввозиться з-за кордону, може перебувати в Україні від п'яти до десяти діб. У той же час іноземні громадяни можуть не платити за розмитнення авто в Україні протягом року. Варто відзначити, що на автомобілі, ввезеному іноземцем, має право їздити й громадянин України. Саме звідси ростуть ноги у польських і литовських компаній, які сприяють в оформленні авто на ім'я громадян України.

Таких авто в Україні сьогодні налічується майже 400 тисяч. Прострочені з них — майже 240 тисяч. Країною-лідером за кількістю вивезених в Україну іноземних авто є Польща — близько 120 тисяч. Вона зі значним відривом випереджає Литовську Республіку, звідки було завезено трохи більше 54 тисяч автомобілів з єврономерами. Невеликий розрив є між третім і п'ятим місцем в цьому рейтингу: з Німеччини було вивезено майже 20 тисяч авто, з Чехії — трохи більше 14 тисяч, а з Болгарії — близько 12,5 тисяч.

Вся ця ситуація турбує не тільки українських законодавців. За незаконне вивезення авто взялися і в самому Євросоюзі. Наприклад, литовські митники поклали початок розслідування законності ввезення та використання в Україні автомобілів з литовською реєстрацією. В ході розслідування вдалося визначити майже дві з половиною сотні «компаній-помічників», які обіцяють за помірну плату допомогу у ввезенні авто.

Повідомляється, що менеджерам таких фірм загрожує звинувачення за трьома статтями литовського кримінального кодексу: розтрата коштів псевдопідприємства, ухилення від сплати податків і масове наймання нелегалів.

До речі, тут варто згадати про третій удар для багатостраждальних українських автомобілістів з іноземними номерами. Якщо такий водій надумає з'їздити на вихідних у одну з країн Євросоюзу, то він має всі шанси втратити авто, яке буде конфісковано, і заплатить той самий величезний штраф.

Державні законопроекти: в допомогу чи на шкоду?

Чи збираються щось робити українські законодавці з цією проблемою? Нині у Верховній Раді зареєстровано два десятки законопроектів, які могли б вирішити це питання. Є підтримка і серед самих парламентаріїв. Наприклад, Ніна Южаніна, голова комітету ВР з митних і податкових питань, заявила про готовність законопроектів до прийняття. Не відстає від неї в цих заявах і прем'єр-міністр Володимир Гройсман.

Ось тільки самі автомобілісти таким законопроектам зовсім не раді, що вони і висловили в своїх вимогах на мітингу під парламентом 6 вересня. Водії вимагають зробити поступки в області розмитнення авто, що ввозяться в Україну. В принципі, їхні вимоги мають свою логічну основу.

Внаслідок цієї протестної акції був укладений компромісний меморандум, за яким розмитнення авто з двигуном об'ємом до 2200 см3 буде коштувати тисячу євро. Також передбачено подальше закриття держкордону та розмитнення машин, випущених після 2000 року.

На перший погляд, умови меморандуму досить вигідні. Так подумали й самі автомобілісти, які згорнули протест. Ось тільки пані Южаніна, з якою власники таких авто і уклали меморандум, пішла на хитрість. Виявилося, що легалізації підлягають машини, які завезені в Україну вже зараз, а ось із тими, які будуть ввезені після закриття кордону, все інакше. Так що віз і нині там. І, здається, парламентарії навіть не збираються зрушувати його з місця. За словами Южаніної, послаблень в законопроектах не передбачається, оскільки уряд просто не збирається допомагати тим автомобілістам, які порушили закон і тепер очікують (або навіть вимагають) своєрідної амністії.

Як вона заявила в ефірі «5 каналу», процес лібералізації сплати митних податків буде проводитися із застосуванням підвищуючого коефіцієнта, який коливатиметься, враховуючи вік авто. Самі ж водії назвали такий законопроект не враховуючим їхні інтереси і взагалі антинародним.

Підлив масла у вогонь і прем'єр-міністр із законопроектом, де стверджується про посилення відповідальності за порушення правил дорожнього руху і неналежне водіння. Один абзац із цього законопроекту свідчить, що авто, зареєстровані в Україні та ввезені більш ніж на півтори місяця, слід поставити на облік у Міжрайонний реєстраційно-екзаменаційний відділ в перші 10 днів після в'їзду. В такому випадку ніяких претензій до документів та іноземного номера висуватися не буде.

Така пропозиція ще більше ускладнить життя автомобілістам із єврономерами. Зрозуміло, що до Нового року все це не вирішиться, так що тим, у кого в гаражі або біля під'їзду стоїть авто з іноземними номерами, святкова атмосфера може бути зіпсована.

А якщо Вам не вистачає власних коштів на святкові витрати (яких завжди більш ніж достатньо), звертайтеся до нас. «КЛТ КРЕДИТ» готова проспонсорувати Вас за умови своєчасного повернення грошей в зазначений термін. Поспішайте, адже до свят у нас завжди приурочені особливі знижки для всіх!

За матеріалами Finance.UA

Отримати гроші